TOPGGz: permanent innoveren voor optimale zorg

Het NPI is TOPGGz-gecertificeerd. Rien Van, directeur behandelzaken en Birre van den Heuvel, onderzoeker en klinisch psycholoog vertellen wat dit betekent voor het NPI, de medewerkers en de cliënten. “Steeds kijken we: wat zouden we anders kunnen doen en hoe staat het met de onderbouwing? Daardoor blijf je scherp.”

Het NPI is sinds 2016 TOPGGz-gecertificeerd. Dat houdt een hoop in, maar kortgezegd biedt het NPI hoog-complexe cliënten onderscheidende zorg met hoog-specialistische en innovatieve behandelingen. Er lopen verschillende wetenschappelijke onderzoeken, de medewerkers publiceren hierover en het NPI draagt bij aan kennisoverdracht en opleidingen van professionals.

Achterstand
“We hebben de TOPGGz-erkenning bewust ingezet”, zegt Rien Van, directeur behandelzaken. “Toen we tien jaar geleden als nieuw NPI begonnen, was er op het gebied van persoonlijkheidsproblematiek sprake van een achterstand in kennis en beschikbaarheid van goede behandelingen. Ondanks duidelijke verbeteringen, ook landelijk, zijn we er nog steeds niet. Je ziet bijvoorbeeld dat er geen academische afdeling voor persoonlijkheidsstoornissen is, terwijl het heel veel voorkomt en grote consequenties heeft. Wij dachten: door onze wetenschappelijke focus kunnen we bijdragen aan een betere situatie voor mensen die lijden aan persoonlijkheidsproblemen.”

Alles ademt TOPGGz
Het NPI werkt er hard aan om alle veertien TOPGGz-criteria waar te maken op alle vier de locaties. Rien: “We doen veel aan bijvoorbeeld vernieuwing van behandelprogramma’s en zijn bezig ervaringsdeskundigheid een plaats te geven. En bij alles wat we doen en ons hele zorgaanbod speelt wetenschappelijke evidentie een rol. We kijken steeds wat het effect is van wat we doen en dat dragen we uit naar de buitenwereld.” Die wetenschappelijke werkwijze geeft medewerkers iets minder vrijheid, zegt Rien. Want om de onderzoeken goed te kunnen doen, moeten zij hun behandelingen strikt volgens de onderzochte methodes uitvoeren. “Als je allemaal uitzonderingen maakt, weet je niet wat je doet. Maar het heeft z’n nut om het vol te houden; geregeld werkt een behandelmethode pas na verloop van tijd.”

Lol in wetenschap en innovatie
Wie bij het NPI werkt, moet dan ook lol hebben in de wetenschappelijke en innovatieve aanpak, en die ook uitdragen, zegt Rien. “Daar selecteren we onze mensen op, want zij vormen de identiteit van het NPI. We gaan niet alleen uit van een bepaald symptoom, maar kijken vanuit een ontwikkelingsgerichte dynamische manier naar hoe en waarom dat bij deze persoon heeft kunnen ontstaan. Daarmee hopen we duurzaam effect te bereiken.”

Aantrekkelijk werkpakket
Birre van den Heuvel, onderzoeker en klinisch psycholoog, heeft duidelijk lol in de werkwijze van het NPI. “Wij doen ons behandelwerk ingebed in wetenschappelijk onderzoek. Dat levert een heel gevarieerd en aantrekkelijk werkpakket op. Ik vind het erg leuk om in het klein, met cliënten, aan het werk te zijn, én heel groot, internationaal en wetenschappelijk, met het FORCE-onderzoek.” Ook de permanente innovatie, een belangrijk onderdeel van TOPGGz, speekt haar aan. “Het NPI blijft bezig met innoveren en optimale zorg. Steeds kijken we: wat zouden we anders kunnen doen en hoe staat het met de onderbouwing van wat we doen? Het maakt dat je als medewerker niet zo’n ingedut gevoel hebt, je blijft scherp.”

Bijdragen aan beroepsopleidingen
Ook NPI’s permanente bijdrage aan beroepsopleidingen – een andere vereiste van TOPGGz – houdt de organisatie en medewerkers scherp. Rien: “Veel mensen in opleiding lopen hier stage en veel vaste medewerkers zijn docent op een van de opleidingen of geven supervisie. Onze medewerkers kunnen zich bovendien voortdurend ontwikkelen.”

Waardevolle inspanning
Elke vier jaar wordt in een visitatie opnieuw beoordeeld of het NPI aan de strenge TOPGGz-eisen voldoet. Dat was zo in 2016 en in 2020 en nu in 2024 dus voor de derde keer, zegt Rien. “Dat is een behoorlijke inspanning. Je moet onder andere alle data goed op orde hebben, publicaties over onderzoeken laten zien, presentaties geven tijdens de visitatie, alles goed verwoorden.” Maar het is de moeite waard, vindt hij. “Het maakt zichtbaar waar we voor staan en waar onze focus ligt.”

Verbeterkans
Birre ziet nog een verbetering voor de organisatie achter TOPGGz. “Ik zou best meer inhoudelijke wisselwerking willen. We zouden veel aan TOPGGz als organisatie of aan hun netwerk kunnen hebben, maar daar merk ik nog niet veel van. Ik denk dat er nog een kans ligt om meer met een ander TOPGGz-instituut voor persoonlijkheidsstoornissen te zijn verbonden en van elkaar te profiteren.”

Nieuw perspectief
De cliënten hebben wel volop baat bij het TOPGGz-certificaat van het NPI, merkt Birre. “Je krijgt het TOPGGz-certificaat niet zomaar. TOPGGz betreft onder andere hooggespecialiseerde zorg. Cliënten weten daardoor dat bij ons de meeste kans is dat ze zo goed mogelijk worden behandeld. Vaak hebben ze eerder behandelingen gehad die niet werkten. Dat maakt dat ze soms al hun hoop op het NPI hebben gevestigd, of soms juist niets meer verwachten. Maar met onze betrokkenheid, en onze kennis en kunde naar het laatste wetenschappelijke inzicht, proberen wij altijd een nieuw perspectief voor hen te creëren. Ik vind de TOPGGz-erkenning iets om trots op te zijn; wij hebben dit met z’n allen neergezet.”

Birre van den Heuvel

Rien Van